Italiaans
I due amici
1
Amsterdam: Wereldbibliotheek, 2009
287 p.
9789028422919 (paperback)

Alberto Moravia is bekend van romans als De conformist en De voyeur. In Italië werd De twee vrienden postuum uitgegeven in 2007, honderd jaar na de geboorte van de auteur. Enkele jaren na Moravia's dood ontdekte zijn weduwe het manuscript in een oude koffer. De twee vrienden bestaat uit drie verschillende versies van hetzelfde verhaal. Moravia schreef wel meer verschillende versies van dezelfde roman, maar bij publicatie van de definitieve versie vernietigde hij altijd de eerdere versies. Het unieke van het boek is dan ook dat we Moravia aan het werk zien terwijl hij een boek nog aan het componeren is.
De eerste versie van De twee vrienden is de minst uitgewerkte en is meer een aanzet, een fragmentarische proloog. We maken kennis met Sergio en Maurizio. De eerste is een arme intellectueel, een communist, een twijfelaar en een apathische luiaard. Hij kijkt op naar zijn vriend Maurizio, een rijke, zelfzekere, besluitvaardige en onbekommerde losbol…Lees verder
In 1995 werden in een valies in de kelder van huize Moravia te Rome uitvoerige fragmenten gevonden van een roman die nooit voltooid of uitgegeven werd. In het manuscript treft men drie verschillende versies aan van hetzelfde verhaal. Moravia (1907-1990) schreef het boek in 1952. Het eerste verhaal speelt zich af op het einde van de Tweede Wereldoorlog, na de val van het fascisme (1943). Er komt een einde aan de vriendschap tussen Sergio en Maurizio omdat ze beiden van dezelfde vrouw houden. Zij verkiest de losbol Maurizio boven Sergio, die integer is, antifascist, maar een zwakkeling. Sergio is een echte Moravia-figuur: intellectueel, maar niet in staat tot handelen. De tweede versie speelt zich af in 1945. Sergio is lid van de communistische partij en wil zijn bourgeois-vriend bekeren tot het marxisme. Deze stemt ermee in, als hij naar bed mag met Lalla, de vriendin van Sergio. De derde versie focust minder op de politiek. Sergio minacht er en vernedert er zijn vriendin Lalla (ex-Nel…Lees verder

Over Alberto Moravia

CC BY-SA 4.0 - Foto van/door Paolo Monti

Alberto Moravia (Rome, 28 november 1907 - aldaar, 26 september 1990) was een Italiaans schrijver. Moravia was het pseudoniem van Alberto Pincherle; de achternaam Moravia behoorde toe aan de moeder van zijn vader.

Zijn werk verkent vraagstukken van moderne seksualiteit, vervreemding en existentialisme. Hij is onder meer bekend om zijn anti-fascistische roman Il Conformista (De Conformist), die in 1970 de basis vormde voor de film The Conformist, geregisseerd door Bernardo Bertolucci. Andere verfilmde romans van Moravia zijn Il Disprezzo (door Jean-Luc Godard in 1963 als Le Mépris) en La ciociara (door Vittorio De Sica in 1961).

Moravia kwam uit een welgestelde familie. Zijn vader Carlo, die joods was, was van beroep architect en schilder. Zijn moeder heette Teresa Iginia De Marsanich en kwam uit Ancona. Alberto was de derde van vier kinderen. De oudste dochters heetten Adriana …Lees verder op Wikipedia