Eric Faye
Frans
2
Paris: Stock, 2010
107 p.
9782234061668 (paperback)

Een alleenstaande man in Nagasaki leidt een eenzaam en regelmatig leven als employé van een weerstation. Hij ontdekt dat er eten verdwijnt in zijn huis en installeert een camera in de keuken. Wanneer hij een vrouw ontwaart die zich in zijn huis ophoudt, waarschuwt hij de politie die de vrouw arresteert en opsluit. Uit het politierapport blijkt dat ze al een jaar verblijf houdt in een nauwelijks gebruikt vertrek van zijn huis. Ze is dakloos, van zijn leeftijd en ze heeft dus al die tijd onopgemerkt als een clandestiene huisgenoot met hem samengeleefd. Voor de man is dit een ervaring die zijn hele leven op zijn kop zet, hij voelt zich in zijn privacy aangetast, maar gaat ook reflecteren op de betrekkelijkheid van begrippen als 'privacy' en 'eigen huis'. Tijdens het proces stelt hij zich zo op dat de vrouw maar een lichte straf krijgt. De korte roman eindigt met een door de vrouw aan hem geschreven brief waarin ze haar simpele geschiedenis vertelt. Een origineel gegeven over twee heel g…Lees verder

Over Eric Faye

CC BY-SA 3.0 - Foto van/door Fayeeric1963

Éric Faye (Limoges, december 1963) is een Franse journalist en schrijver die in 2010 winnaar werd van de Grand Prix du roman de l'Académie française.

Éric Faye is een journalist die binnen literaire kringen weleens omschreven wordt als 'de eeuwige belofte.' Uiteindelijk kreeg hij in 2010 wel erkenning voor zijn literair werk toen hem een van de twee meest prestigieuze prijzen van de Franse literatuur werd toegekend. Zijn gelauwerd boek Nagasaki is gebaseerd op ware gebeurtenissen. Het verhaal gaat over een Japanner die ervan overtuigd geraakt dat hij niet de enige inwoner is van zijn eigen huis. Hij begint overal webcams te plaatsen om de indringer te kunnen betrappen.

• 1991 : Ismail Kadaré, Prométhée porte-feu, essay ISBN 2714304141
  • 1991 : Entretiens avec Ismail Kadaré, ISBN 271430415X
  • 1993 : Dans les laboratoires du pire, es…Lees verder op Wikipedia