1
Amsterdam: De Arbeiderspers, 2014
197 p.
9789029589680 (paperback)

Morgen zal ik je missen

Guido Van Heulendonk schreef een roman over verlies, met soundtrack. Hij weeft een web van betekenissen rond een videoclip van Paul McCartney. Sofie Gielis

E n dan, als ik weg ben is een geslaagde gelaagde roman over afwezigheid en verlies, in grote en kleine porties. Guido Van Heulendonk volgt drie personages. Eenzame Reinoud die zijn vrouw verloor in een domme aanrijding en gefascineerd raakt door een losse draad uit haar familiegeschiedenis. Intelligente Angelo die zelden zelf een beslissing neemt en zo ondanks zijn diploma wijsbegeerte rekkenvuller in een discountsupermarkt werd. In de liefde legde hij ongeveer hetzelfde parcours af: zijn jeugdvriendinnetje werd het bij-het-handje-houden beu en verbrak alle contact, hij werd opgevist door een vrouw die zijn moeder had kunnen zijn en probeert te geloven dat dit de liefde van zijn leven is. En ten slotte Eleonora, een docente op een hogeschool die een relatie begon met de populaire vakgroepvoorzitter, Jonathan. Nu hij in San Francisco een gastseminarie geeft, dwalen haar gedachten weer naar haar vorige liefde, Younes.

Fane

De titel is een vrije vertaling van een zin uit …Lees verder

Deze nieuwe roman van de Vlaamse schrijver (1951) vertelt afwisselend in 27 korte hoofdstukken het verhaal van drie personages die worstelen met het gemis van een (ex-)geliefde. Universitair docente Eleonora mist haar nieuwe vriend, die voor een conferentie in San Fransisco zit, maar kan ook haar ooit grote liefde Younes niet vergeten. Verder volgen we Reinoud, een oudere man wiens echtgenote enkele jaren geleden is verongelukt, en de twintiger Angelo, die een relatie heeft met de veel oudere Tonia maar de herinnering aan een ex-vriendin niet van zich af kan zetten. De verhaallijnen staan los van elkaar, maar vormen in taal en thematiek een organisch geheel. In evenwichtig, liefdevol proza worden eerdergenoemde thema’s uitgediept, met veel oog voor details, met empathie voor de personages en met veel verwijzingen naar literatuur, geschiedenis, pop- en klassieke muziek en andere aspecten die aantonen dat de auteur belezen is en zijn kennis kan overbrengen in fictie. Van Heulendonk won …Lees verder

Over Guido van Heulendonk

Guido van Heulendonk, pseudoniem van Guido Beelaert (Eeklo, 17 november 1951), is een Vlaams schrijver. Zijn werk omvat romans, verhalen en essays. Terugkerend thema is het noodlot en de (vaak negatieve) gevolgen die toevallige omstandigheden kunnen hebben op het leven, de maatschappelijke positie en relaties van de personages in zijn verhalen.

Na een studie Germaanse filologie aan de Universiteit Gent was Van Heulendonk werkzaam als docent Engels en Nederlands, eerst in het middelbaar onderwijs, later aan Hogeschool Gent.

In 1983 werd in het Nieuw Vlaams Tijdschrift voor het eerst een verhaal van hem gepubliceerd, met de titel Het vierde woord. Ruimere bekendheid verwierf hij twee jaar later, na het verschijnen van zijn eerste roman Hoogtevrees, waarvoor hij een aanmoedigingsprijs van de Provincie Oost-Vlaanderen ontving. De roman werd verfilmd door de Vlaamse televisie (toen BRT).

Voor zijn roman Paarden zijn ook varkens ont…Lees verder op Wikipedia