Hugh Thomson
Akkie De Jong
Emma
Amsterdam: Rainbow, 2019 | Andere uitgaves
541 p.
9789041713438 (hardback)

Emma is de verwende en dominante jongste dochter van een rijke weduwnaar die haar aan het begin van de negentiende eeuw op handen draagt. Heel egocentrisch manipuleert ze de mensen om haar heen, waaronder haar arme protegée Harriet Smith, haar vroegere gouvernante en haar vader. Nadat een aantal pijnlijke situaties is ontstaan door haar bemoeizucht en verkeerde inschattingen, komt Emma tot (zelf)inzicht en wordt beloond met de liefde van grootgrondbezitter meneer Knightley. Een van de beste romans van de belangrijke Engelse schrijfster (1775-1817). In haar werk staan met ironie en understatement beschreven relaties in de gegoede middenklasse centraal. Een prachtige roman die nog steeds actueel is door de met subtiele ironie beschreven innerlijke groei.

Over Jane Austen

Jane Austen (Steventon, 16 december 1775 – Winchester, 18 juli 1817) was een prominente Engelse romanschrijfster van wie het werk nu deel uitmaakt van de westerse literaire canon. De vorm en dramatische inhoud van haar fictie vormen een sterk contrast met het teruggetrokken leven dat ze in werkelijkheid leidde.

Haar realisme, bijtend sociaal commentaar en haar gebruik van de vrije indirecte rede, een tot dan toe weinig gebruikte stijlfiguur, hebben ervoor gezorgd dat ze een van de meest gelezen en meest geliefde schrijvers in de Engelse literatuur is geworden.

Austen groeide op in een hecht gezin in de lagere regionen van de Engelse adel. Ze werd voornamelijk onderwezen door haar vader en oudere broers. Ook leerde ze veel door veel te lezen. De onwrikbare steun van haar familie was van cruciaal belang voor de ontwikkeling van Austen als professioneel schrijver. Austen bleef zich als schrijfster artistiek ontwik…Lees verder op Wikipedia