204 p.
Aantekening
Verfilmd als Youth
9789023497660 (paperback)

De film is beter

ROMAN. De Italiaanse regisseur en auteur Paolo Sorrentino goot het scenario van zijn enthousiast ontvangen film Youth in een roman. Het resultaat is matig.

Twee jaar na de gelauwerde film La grande bellezza (The Great Beauty) vergastte Paolo Sorrentino (°1970) ons onlangs op La giovinezza (Youth). Sorrentino zoomt in op twee oude vrienden die elkaar treffen in een luxueus hotel in de Zwitserse Alpen. Fred Ballinger (Michael Caine) was ooit een wereldvermaard componist en dirigent, zijn vriend Mick Boyle (Harvey Keitel) was een belangrijk regisseur. Intussen zijn ze allebei bijna tachtig.

Terwijl Fred zijn carrière jaren geleden heeft opgegeven, werkt Mick aan zijn laatste film, die de kroon op zijn oeuvre moet worden. De vrienden reflecteren over de tijd die is vergleden en over de beperkte toekomst die hen rest.

Youth lokte talloze kijkers naar de bioscoop en kreeg lovende kritieken. Sorrentino, die in 2010 zijn debuut maakte als schrijver, goot het scenario ook in romanvorm. Helaas, want zo goed als de film is, zo teleurstellend is het boek. Het is opgedeeld in 75 ultrakorte hoofdstukjes, die elk een bepaalde scène wee…Lees verder

Lees eens een film

Tegelijk met Paolo Sorrentino's filmYouth komt ook zijn boek Jeugd uit. Deze vertaling van het script geeft je achteraf de mogelijkheid om de film te herlezen. Of misschien beter: het boek achteraf te herzien.

Paolo Sorrentino is de regisseur van films als Le conseguenze dell' amore,Il Divo en vooral La grande bellezza, de prent die in 2014 de Oscar voor Beste niet-Engelstalige film wegkaapte voor The Broken Circle Breakdown. Sorrentino deed vijf jaar geleden al eens een succesvol uitstapje naar de literatuur met zijn volwaardige roman Iedereen heeft gelijk, over een beroemde zanger die de puinhopen in zijn privéleven probeert op te ruimen. Nu zet Sorrentino opnieuw een verhaal op papier. Al gaat het dit keer niet om een helemaal op zichzelf staande roman, maar om het licht bewerkte script van zijn recentste film.

In het voorjaar ging Sorrentino namelijk in competitie op het filmfestival van Cannes met zijn Engelstalige film Youth, die volgende week bij ons in de zalen komt. Daarin speelt acteur ­Michael Cain de tachtigjarige Britse componist en dirigent Fred Ballinger, die zich heeft teruggetrokken in een luxehotel in Davos in de Zwitserse Alpen. Zijn carrière heeft hij voorgoed a…Lees verder

In een luxe hotel brengen twee bejaarde vrienden hun vakantie door. Fred was dirigent en componist, hij heeft zich teruggetrokken uit het openbare leven. Als hij via een gezant van de koningin van Engeland de vraag krijgt om nog een keer te dirigeren, weigert hij. Mick is filmregisseur en werkt aan zijn laatste film die zijn meesterwerk moet worden. Hij heeft zich omringd met een team jonge schrijvers. Beiden hebben een nostalgische blik en verbazen zich over de zorgeloze jongeren om zich heen. Wanneer de actrice die Mick voor de hoofdrol wil, deze weigert omdat ze bij de tv meer kan verdienen, stort zijn wereld in: voor hem is dat het einde. Voor Fred wordt dat aanleiding om nog een laatste maal te dirigeren. Dit boek wordt gepresenteerd als roman, maar is in feite niet meer dan een schriftelijke weergave van de losse scènes van de film ‘Giovinezza’ (2015, met Michael Caine en Harvey Keitel in de hoofdrollen), die Sorrentino maakte na ‘La grande bellezza’. Ook deze tweede film was ee…Lees verder

Over Paolo Sorrentino

CC BY-SA 2.0 - Foto van/door

Paolo Sorrentino (Napels, 31 mei 1970) is een Italiaanse filmregisseur en scenarioschrijver. Zijn film La grande bellezza won in 2014 een Oscar voor de beste buitenlandse film.

Paolo Sorrentino verloor op zeventienjarige leeftijd zijn beide ouders door een ongeval als gevolg van een gaslek in hun woning.

In 1998 schreef hij mee aan het scenario voor de film Polvere di Napoli.

Als regisseur verwierf hij internationale erkenning met de film Le conseguenze dell'amore, over het leven van een eenzame Italiaan die in Zwitserland hand-en-spandiensten verleent aan de maffia. De film werd in 2004 genomineerd voor de Gouden Palm op het Filmfestival van Cannes.

In 2008 regisseerde Sorrentino Il divo, een biopic over het leven van de voormalige Italiaanse premier Giulio Andreotti. Deze werd beschuldigd van banden met de maffia. Ook deze film kreeg een nominatie voor de Gouden Palm. …Lees verder op Wikipedia